Onnistunut sponsorointiyhteistyö ja tv-mainoksia

Inspiroivia tv-mainoksia urheiluun liittyen

Inspiroidun ja ihailen hyvin tehdyistä tv-mainoksista. Keräsin tähän blogiin omia suosikkejani, joissa yhdistyy urheilu, tv-mainos ja brändi. Mainokset tai videot eivät ole paremmuusjärjestyksessä. Mukana on mainoksia niin kotimaasta kuin ulkomailta, tutuista ja vähän tuntemattomista lajeista. Pidän sponsorointiyhteistyöhön liittyviä koulutuksia, ja minulta on pyydetty hyviä esimerkkivideoita.

Olen jakanut mainokset neljään eri kategoriaan.

  1. Mainokset, jotka lajiliitto on tehnyt tai tilannut

  2. Mainokset jotka seura on tehnyt tai tilannut

  3. Mainokset jotka liittyvät johonkin tapahtumaan

  4. Mainokset jotka brändi on tehnyt edistääkseen myyntiä (tai muokatakseen brändimielikuvaa haluttuun suuntaan)

On hyvä ymmärtää, että jokaisella tasolla perusongelma on sama: on perhanan vaikea ostaa sellaista, minkä olemassa olosta ei tiedä. Yritys haluaa lisätä yhteistyön avulla omaa myyntiään, lajiliitto haluaa lisää katsojia, harrastajia, ja paikallinen seura haluaa myydä esimerkiksi lisää kausikortteja tai lippuja. Mutta perusongelma on sama.

  1. Mainokset, jotka lajiliitto on tehnyt

The Gaelic Athletic Association, eli GAA on Irlannin suurin urheiluorganisaatio. Jos olen oikein käsittänyt, GAA vastaa Suomen Urheiluliittoa. Hurling, eli irlantilainen nurmipallo, on yksi heidän edustamistaan lajeista. Tämä mainos on mestariteos, kun puhutaan siitä millainen merkitys urheilulla on koko yhteisölle.

Toinen GAA:n mestariteos. Miksi tavoittelemme jotain? Tavoitteena vahvistaa yhteisöä ja kunnioittaa kaikkia niitä jotka kantavat kortensa kekoon jostain kummallisesta syystä. Satoi tai paistoi.

2. Mainokset, jotka seura on tehnyt

Nämä kaksi upeaa mainosta tulivat heti mieleen, kun mietin hyviä esimerkkejä seuran tekemästä videomainoksesta. HUOM! Tämä mainos on tehty jo vuonna 2010, eli 12 vuotta sitten. Ja SILTI minä muistin sen. Toimiakseen mainoksen tulee jäädä mieleen, koska muuten se ei toimi ja tuota. Lahden Pelicans, hyvin ostettu.

3. Mainokset jotka liittyvät johonkin tapahtumaan

Vuoden 1998 jalkapallon World Cup mainosta pidetään yhtenä parhaista. Mielestäni lopputulos on onnistunut.

Tämä mainos on mielestäni erinomainen esimerkki siitä, että yksinkertainen idea on usein se, joka tekee mainoksen THE mainoksen. Mainostoimistolla lienee sormensa pelissä, ja hyvä niin. NHL:n Stanley Cupin voittaminen on monen jääkiekkoilijan unelma. Jotenkin tämä mainos kolahti. Yksinkertainen, toimiva ja hieno mainos tulevasta koitoksesta.

Vuoden 2019 Reebok Crossfit Gamesin mainos saa edelleen kylmät väreet aikaiseksi. Varsinkin ensimmäisten puolentoista minuutin jälkeen alkaa sellainen mäiske ja rytinä, että eipä tarvitse ihmetellä miksi tämä mainos on jäänyt mieleen. Enjoy.

Tämä on kaikkien aikojen pisin jalkapallo mainos, jonka Nike on tehnyt. Tähtenä kukas muukaan kuin Cristiano Ronaldo ka tapahtumana Euro 2016 jalkapalloturnaus. Idea on yksinkertainen: Cristiano Ronaldo vaihtaa pallopojan kanssa kehoja, ja sitten alkaa tapahtua. Mainoksen taustaa avataan hienosti Youtuben puolella, kannattaa käydä lukaisemassa.

Vähän mietin että mihin kohtaan laitan tämän; brändin vai tapahtuman kohdalle. Päädyin tapahtumaan, koska upeassa mainoksessa liikutaan niin monen eri maan välillä. Vuoden 2010 World Cup ja Niken mainos. Mestariteos.

4. Mainokset jotka brändi on tehnyt edistääkseen myyntiä

Alustapalvelu Uber on laajentanut palveluvalikoimaansa: Uber Eats sai alkunsa. Jotta palvelua voi käyttää, pitää kohderyhmän tuntea se. Moninkertainen olympiavoittaja, voimistelija Simone Bilesin tähdittämä mainos oli keskeinen osa palvelun lanseerauskampanjaa.

Voisiko tätä mainosta kutsua legendaariseksi? Valion ja Teemu Selänteen yhteistyö on kestänyt pitkään. Tässä esimerkki mainoksesta, joka kestää aikaansa.

En tiedä kuka keksi tehdä tämän uudelleen, mutta upea versio. Tykkään.

Tämä Lidlin kampanjavideo on yksi suosikeistani, miten urheilua käytettiin parantamaan Lidlin brändi-imagoa. Täältä pääset lukemaan kampanjan tuloksia ja voit ladata case-esittelyn, jota suosittelen kovasti. Selkeä tavoite, erittäin kovaa strategista osaamista, jonka kruunaa mm. tämä upea mainos. Kyseessä oleva laji on gaelic football, eli Gaelilainen jalkapallo. Lajin lyhyt esittely Wikipediasta täällä.

Islantilainen lentoyhtiö Icelandairlines toimi ainakin vuonna 2017 Islannin naisten jalkapallojoukkueen sponsorina. Mainoksessa on yhdistetty taitavasti tunnetta ja asennetta.

Tämä Niken mainos ei varsinaisesti sisällä urheilijaa, mutta tämä teki minuun niin ison vaikutuksen. Tällä kertaa keskiössä olen minä, eli tekosyiden keksijä. :D

Adidaksen ja käsitykseni mukaan erityisesti polkupyöräilijöiden kenkiin erikoistuneen Five Tenin co-brandin yhteistyötä esittelevä mainosvideo on upeaa katsottavaa. Hyvä idea, ja upea toteutus. Tämä ei ole tv-mainos, ehkä enemmän sisältöä.

Moottoripyöräkouluttajana naureskelin (tunnereaktio, mikä on hyvä asia) tälle Hondan ja Valentino Rossin mainokselle. Kaikessa yksinkertaisuudessaan TODELLA nerokas mainos. Niin hassulta kun se kuulostaakin, sillä on merkitystä pitääkö pyörää pystyssä vasemmalla vai oikealla jalalla.. Niin hauska.

Puuttuko listalta joku oikeasti todella hyvä mainosvideo? Laita vaikka viestiä ja lisätään se tarvittaessa listalle.

Tero Puranen

Olen kasvujohtaja, sponsorointi- ja moottoripyöräkouluttaja, isä ja aviopuoliso. Kirjoittelen tänne lähinnä moottoripyöräilyyn ja sponsorointiin liittyvistä asioista. LinkedIn profiilini on täällä ja Instagram profiili täällä.

Seuraava
Seuraava

Sponsorointisopimus - onhan siinä ainakin nämä 10 kohtaa