Hitaasti bensamittarille - moottoripyörällä hidasajo
Ystäväni Harri kokeilemassa hidasajoa minun entisellä Suzuki GSXR 1000 K4:lla. Huomaa myös, miten Harrin polvet menevät tankin pokkauksen yli: pyörän ergomia ei sovi pitkälle kuskille. Minulle, 175 pitkälle, pyörä oli täydellisesti mitoitettu.
Miksi bensamittarille ajaminen jännittää?
Yllättävän usein kuulen motoristien tuskailevan tankkaamisen vaikeutta. Ei niinkään sitä, miten se bensa saadaan tankkiin, vaan miten se moottoripyörä saadaan nätisti ja hallitusti siihen bensamittarille.
Moottoripyörällä ajaminen on motorinen taito. Samalla tavalla kuin polkupyärällä ajo, lumilautailu tai vaikkapa tanssiminen. Toistan lapselleni usein ajatusta "ihminen voi oppia ihan mitä vain, jos haluaa" (johon hän vastasi "paitsi olemaan puu").
Ihmisellä on useita eri muisteja. Näistä tärkeimmät ovat työmuisti, ja pitkäkestoisessa muistissa olevat asiamuisti, paikkamuisti ja taitomuisti. Taitomuistia kutsutaan myös nimellä proseduaalinen muisti. Usein kutsun taitomuistia moottoripyörämuistiksi.
Taitomuisti sijaitsee aivoissa eri kohdassa kuin asia- ja paikkamuisti. Kun motorinen taito, kuten vaikkapa polkupyörällä ajaminen, saadaan vietyä taitomuistiin, on se siellä koko ihmisen loppuelämän.
Minusta on mielenkiintoista tietää, että kun alzheimerin taudin ensimmäisessä vaiheessa ihmisen muisti alkaa pätkimään, hän osaa silti edelleen ajaa sujuvasti polkupyörällä. Eli toisin sanoen, kun vanhana ukkona ajelen jossain moottoripyörällä, saattaa hyvinkin vastaan tulla tilanne, jossa ajaminen on entistä hauskempaa, mutta minulla ei ole hajuakaan missä olen..
Hidasajo moottoripyörällä on erityisen aktiivista ajamista
Moottoripyörällä on helppoa ajaa ns. kovaa, eli yli 40 kilometriä tunnissa. Syy löytyy hyrrävoimista: ne pitävät pyörän pystyssä. Mutta kun vauhti laskee riittävästi, alle 10 kilometriä tunnissa, alkaa moottoripyöräilijällä ns. erityisen aktiivinen ajaminen. Silloin pitäisi tietoisesti kaivaa muistiliisteristä ne elementit, jotka mahdollistavat varman ja stressittömän hidasajon. Varsinkin, kun lähestytään hitaasti bensamittaria, ja kaiken lisäksi hieman kateelliset autoilijat tarkkailevat lähestymistä.
Hyvän ja stressittömän hidasajon oppii käyttännössä alle viidessä minuutissa. Siksi omissa koulutuksissa aloitan usein siitä. Taidosta on todella paljon hyötyä, koska hidasajoa tarvitaan aina. Varsinkin bensamittarilla ja liikennevaloissa. Mutta on moottoripyäräkouluttajan osaamista, mitä hidasajossa tehdään ensimmäisenä, mitä toisena ja miksi juuri tässä järjestyksessä. "Ai niin joo" kommenttia kuulee usein treenatessa, mikä on hyvä juttu.
Sanon usein, että muutamassa tunnissa saa ihmeitä aikaan. Kesän kilometreistä tulee paljon nautinnollisempia ja stressittömämpiä. Toisin sanoen, ajosta tulee mukavampaa. Taika tähän piilee taitomuistissa: kaivetaan vanhoja taitoja tietoiselle puolelle, kerrataan hieman ja laitetaan sopivasti uutta ja hyödyllistä oppia siihen kylkeen.
Miten harjoitella hidasajo?
Kokeneen moottoripyöräkouluttajan kanssa. Hidasajo rakentaa supertärkeää pohjaa kaarreajolle. Olen liian monta kertaa kuullut huonoja ohjeita molempiin liittyen, ja siksi suosittelen vain kokenutta moottoripyöräkouluttajaa. Kuten sanoin, muutamassa tunnissa tekee ihmeitä. Pääkaupunkiseudulla yksityisopetuksen merkeissä voi olla esim. minuun yhteydessä, Tampereen seudulla esim. Tommi Lumiahon MP Slideways ja sen lisäksi tietysti mainiot moottoripyöräkerho 69:n suositut moottoripyöräkoulutukset. Minut löytää sieltäkin. Jos nuokaan eivät osu ajan ja paikan suhteen yksiin, viimeinen suositus on napata SMOK-auktorisoitu kouluttaja tältä listalta.
Aurinkoista ja mutkarikasta ajokautta missä ikinä.