Testissä Bike-lehden testivoittaja: Pirelli Diablo Rosso IV

Onko Pirelli Diablo Rosso IV paras rengas kadulle ja satunnaiseen rata-ajoon?

Kaupallinen yhteistyö: MPRENKAAT-STORE

Moottoripyörän renkaat: Pirelli Diablo Rosso IV Yamaha R6R Tero Puranen

Kuva: Anna Pötry, IG @annncore

Moottoripyörän renkaan kaksi tehtävää: pito ja informaation välittäminen.

Moottoripyöräkouluttajana on usein etuoikeutetussa asemassa, koska pääsee tutustumaan ja kokeilemaan paljon erilaisia moottoripyöriä. Olimme huhtikuussa perinteisellä MP69 Ry Motoristi Survival kouluttajien ruosteenpoistopäivillä. Oli yhteistä maantielenkkiä, hidasajoa ja tuntitolkulla rata-ajoa. Pyöriä vaihdeltiin ja kokeiltiin ristiin rastiin. Moni kouluttaja oli vaihtanut talven aikana menopeliä. Kuten minäkin. Nyt sotaratsuna toimii Yamaha R6R vuosimallia 2006. Lähinnä ratakäyttöön suunniteltu, mutta myös katuajoon soveltuva R6R on varsin ketterä peli radalla. Siksi olikin mielenkiintoista päästä testaamaan miten uudet Pirellin Diablo Rosso 4:set käyttäytyvät.

Ideasta liikkeelle

Olen suunnattoman kiinnostunut moottoripyöräilystä ja ajamisen kehittämisestä. Lähdin parantamaan R6R:n ajo-ominaisuuksia renkaista. Ostaessani Yamahan, siinä oli alla ehkä 500 kilometriä ajetut renkaat, mutta halusin silti alle kehutut testivoittajat. Bike-lehdessä 4/22 ollut sporttikumien testi on luettu läpi moneen kertaan, ja siellä voittajaksi selviytyi juuri tämä kyseinen rengas. Koska renkaat kiinnostaa enemmän, sovimme mprenkaat-storen kanssa yhteistyöstä, ja tämä blogaus on osa sitä. Taakse tilasin 180/55 17 tuumaisen, ja eteen 120/55 17 tuumaisen, Yamahan alkuperäiset koot. Parin päivän päästä renkaat tulivatkin kotiovella ja homma pääsi toden teolla käyntiin.

Moottoripyörän renkaat Pirelli Diablo Rosso IV

Kuva: Tero Puranen

Moottoripyörän renkaan ensimmäinen tehtävä: Pito

Miksi aloitin pyörän parantamisen renkaista? Törmäsin jokunen vuosi sitten John Bradleyn mainioon opukseen (rata)moottoripyörän alustan säätämisestä. Nopea kokonaisuus muodostuu nopeasta kuskista ja nopeasta pyörästä. Jotta paketista saadaan entistäkin nopeampi, homma tiivistyy kahteen asiaan: ajotaitoon ja pitoon. Hyvä pito taas on käytännössä kahden tekijän summa: alustan ja renkaan. En lähde tässä avaamaan jousituksen ja alustan säätöjä, pidetään fokus nyt renkaassa.

Kaikki lähtee siis pidosta. On kyse rata-ajosta tai perinteisestä matka-ajosta, nuo kaksi luottokortin kokoista pintaa ovat kaiken keskiössä. Tuosta oivalluksesta lähti oma mielenkiintoni renkaisiin. Kuten tiedämme, ilman pitoa matka on usein näyttävä, mutta harmillisen lyhyt. Bike-lehdessä mainittu Pirellin erinomainen tarkkuus ja pito sai minut alunperin päätymään Pirelli Diablo Rosso 4:een. Renkaalle luvattiin parantunut pito kaikilla osa-alueilla. Kiinnitin huomiota erityisesti kahteen kohtaan: Miten rengas käyttäytyy kylmällä ja millainen se on radalla?

Suomi on maailman kaunein maa, mutta tiet täällä tuppaavat olemaan usein varsin kylmiä. Olen usein liikenteessä aikaisin aamulla ja siksi renkaan tulee toimia myös kylmällä. Ajan itse ja suosittelen ajokoulutuksissa ajamaan ensimmäiset kilometrit ja minuutit erityisen varovasti: anna renkaan saavuttaa toimintalämpötilansa ja pidon parantua.

Pirelli Diablo Rosso IV lämpötilat rata-ajon jälkeen Tero Puranen

Kuva: Tero Puranen

Rata-ajossa pidon merkitys vain korostuu. Siksi ensimmäisillä kahdella kierroksella ei ole järkevää vetää sinkki kireällä. Yksi osa renkaan pitoa on renkaan kyky saavuttaa ns. toimintalämpötila. En mitannut Pesämäellä rengaslämpäjä, mutta Ahvenistolla lämpöjä tuli mitattua. Maan lämpötila oli aamupäivällä 14 astetta, eikä se siitä hirveästi päivän aikana noussut. Silti rengas saavutti lähes 52 asteen lämpötilan (pintalämpötila kolmesta kohtaa mitattuna). Vertailun vuoksi en saavuttanut rata-ajossa samaa lämpötilaa toisella rengasbrändillä kertaakaan, edes kuumana kesäpäivänä. Oma tulkintani on, että Pirelli lämpenee hieman nopeammin ja sen toimintalämpötila on aavistuksen verran korkeampi. Mikä taas tuntuu parantuneena pitona.

Pirelli Diablo Rossi IV ja Yamaha R6R

Moottoripyörän renkaat Pirelli Diablo Rosso IV ja Yamaha R6R

Kuva: Tero Puranen

Miten Pirelli Diablo Rosso 4 pitää? Omien kokemusteni mukaan erittäin hyvin. Ajoin vuosi sitten samalla pyörällä Ahvenistolla ja muistan miten varsinkin eturengas lipsui esim. 9. mutkassa (kun lähdetään suolenkin jälkeen ylämäkeen) aiheuttaen epämukavia tilanteita. Pirellin Diablo Rosso 4 teki tehtävänsä: pito ei hävinnyt kertaakaan noin 50 kierroksen aikana. Ah, mikä fiilis..

Moottoripyörän renkaat Pirelli Diablo Rosso IV Ahvenisto Yamaha R6R 2006 Tero Puranen

Kuva: Jani Lindberg, IG @valfridlndbrg

Moottoripyörän renkaan toinen tehtävä: Informaation välittäminen

Renkaan kautta saat ajon aikana tietoa siitä, millainen tie on tai millaisia esteitä siinä on. Voit esimerkiksi kuvitella, että renkaan pinta koskettaa tietä ja se voi tuntea erilaisia asioita, kuten jos tie on liukas tai kuoppainen.

Tämä tieto kulkee renkaan ja alustan kautta käsillesi, jalkojen sisäpinnalle sekä hanurille. Ihmisen motoriikkaan liittyen, meillä on kuusi aistia, joista näkö ja tuntoaisti ovat motoristille erittäin tärkeitä. Harvemmin rengasta tulee ajon aikana katseltua, mutta renkaan tiestä välittämän informaatioon aistimiseen kannattaa kiinnittää huomiota. Sen vuoksi mm. rengaspaine on tärkeää olla suositelluissa.

Pirelli Diablo Rosson IV:n kohdalla rengaspaine suositukset ovat kadulla edessä 2,5 baria ja takana 2,9 baria. Rata-ajossa edessä on sama 2,5 baria, mutta takarenkaan paineet suositellaan laskettavaksi 2,4 baariin. Lähde: Bike-lehti.

Teet ajaessasi tietoisesti ja tiedostamattomasti havaintoja tienpinnasta. Suuri osa informaatiosta kulkee renkaan kautta. Miksi siis vaikeuttaa ja hankaloittaa asiaa entisestään väärillä ilmanpaineilla? Mitä parempaa ja tarkempaa informaatiota rengas pystyy välittämään, ja hyvällä ajoasennolla ja herkkyydellä pystyt vastaanottamaan, sitä parempia päätöksiä teet, ja sitä hauskempaa ja turvallisempaa ajaminen on. Simple as that.

Siksi en koskaan ymmärrä tilannetta, jossa alle laitetaan eri pari renkaat ja paineetkin katsotaan vain kerran kaudessa. En itse uskaltaisi ottaa moista riskiä..

Omat kokemukseni Pirelli Diablo Rossi IV:n kyvystä välittää informaatiota ovat erinomaiset. Rengas on tarkka ja herkkä. En ole nyt noin 2000 kilometrin ajon aikana (joista kolme ratapäivää) ole kertaakaan kokenut että rengas olisi lipsunut. Kilometrien myötä luottamus renkaaseen on vain kasvanut. Rengas kertoo tarkasti millainen pinta on, ja sen perusteella on helpompi tehdä parempia päätöksiä.

Onko Pirelli paras rengas kadulle ja satunnaiseen rata-ajoon? Mielestäni on. Rengas toimii juuri niin kuin sen pitääkin, ja MPRENKAAT-STORE:n kanssa homma toimi mutkattomasta ja nopeasti. Lämmin suositus.

Tero Puranen

Olen kasvujohtaja, sponsorointi- ja moottoripyöräkouluttaja, isä ja aviopuoliso. Kirjoittelen tänne lähinnä moottoripyöräilyyn ja sponsorointiin liittyvistä asioista. LinkedIn profiilini on täällä ja Instagram profiili täällä.

Edellinen
Edellinen

Rahallisen tuen avaaminen: 5 ohjetta urheilijan sponsoreiden hankkimiseen